Vandaag was Daniëlle weer even zelf de leerling in een klas vol medeleerlingen. Het was tijd voor een zeer interessante cursusdag over het herkennen en behandelen van problemen in de sensorische informatieverwerking in de klas.
Om dit bij een ander goed in kaart te kunnen brengen en te kunnen begrijpen, is het zinvol om ook zelf weer even bewust te zijn hoe het eraan toe gaat in zo’n klaslokaal. En wat wij zelf al inzetten om ervoor te zorgen dat we op zo’n lesdag veel informatie kunnen opnemen maar ook daarvoor én daarna thuis nog goed kunnen functioneren. Want in een klas vol andere leerlingen komt veel op je af.
Enkele voorbeelden:
- Visueel: bewegende docent, beeld op het digibord, nieuwe gezichten van medeleerlingen, kleurrijke kleding, glimmende tafelpoten.
- Auditief: het zoemen van de beamer, het verschuiven van een stoel, het neerleggen van een pen, het tikken op een toetsenbord, het geluid van iemand die op kauwgom kauwt.
- Tast: de koude stoel, de buurvrouw die per ongeluk tegen je aanstoot, de thee die toch nog wat heter is dan gedacht.
- Geur: van de buurvrouw, de koffie, de ruimte, de eiersalade.
- Beweging: van de rugleuning van de stoel, het juist lang stilzitten op de stoel.
- Interne zintuigen: het willen blijven opletten terwijl je eigenlijk naar de wc moet maar geen interessante inhoud van de les wilt missen.
Maar daarbij is het dan extra leuk om te bedenken welke tools je zelf al (onbewust) inzet om je eigen prikkelverwerking te reguleren, zodat je alertheid goed is en geen last hebt van deze prikkels.
Regulatiestrategieën
Enkele regulatiestrategieën waar Daniëlle zich na vandaag weer extra bewust van is dat ze die heeft ingezet:
- Op de fiets naar de cursus gaan, om zichzelf middels beweging in de ochtend te activeren en na afloop te reguleren om de hoeveelheid informatie van de dag rustig te kunnen verwerken.
- Regelmatig gedurende de les opzoeken van diepe druk: leunen met gezicht in de handen, zitten met één voet onder de bil of beide voeten achter de stoelpoten klemmen.
- Na een toiletbezoek merken dat het opletten veel eenvoudiger is.
- Bij de lunch kiezen voor een hard broodje in plaats van een boterham, zodat stevig kauwen diepe druk geeft via de kaken.
- In de pauze even 10 minuten alleen een rondje lopen in de frisse buitenlucht.
- Tussendoor een glas koud water drinken om weer even “wakker” te worden.
- In de middag blij zijn dat er nog even een korte pauze is om weer even te kunnen bewegen.
Hoe fijn om te merken wat je zelf allemaal kan doen om zo optimaal mogelijk de dag door te komen én te kunnen genieten van alle leerstof die aangeboden wordt!
En nog fijner om je dan te realiseren dat je tijdens de scholingsdag weer nieuwe tools hebt geleerd om de kinderen op school én ook de leerkrachten te kunnen helpen om met plezier naar school te gaan, goed tot leren te kunnen komen en de aandacht kan leren erbij te houden.
Maatwerk
Als kinderfysiotherapeut werken we bij hulpvragen die betrekking hebben op de schoolse situatie al graag samen met leerkrachten. En na vandaag kan de zorg nog beter worden afgestemd op wat zowel leerling als leerkracht nodig hebben, zodat het kind goed kan functioneren in de klas. En middels onder andere de schoolcompanion vragenlijst, in combinatie met kinderfysiotherapeutisch onderzoek, kunnen we de sensorische informatieverwerking van het kind in de schoolcontext in kaart brengen en nagaan waar de kansen en kwetsbaarheden liggen. Vervolgens kan er een passend plan worden opgesteld, wat maatwerk is en is afgestemd op dit kind, op deze school en met deze leerkracht.
Benieuwd of we ook voor jouw kind wat kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de situatie van je kind voor te leggen, dan kunnen we een inschatting maken of het in gang zetten van onderzoek geïndiceerd kan zijn.
Of werk je op een school en wil jullie team graag meer weten over de zintuiglijke prikkelverwerking, hoe je verschillende prikkelverwerkingsproblemen kan herkennen en hoe je er in je klas voor kan zorgen dat je leerlingen goed mee kunnen komen gedurende de dag? Vraag ons dan gerust naar de mogelijkheden voor scholing, zodat ook bij jullie op school meer bewustwording is van de invloed van de prikkelverwerking en de manier waarop je anders kan kijken naar kinderen.