Ouders
Als ouder speelt u een belangrijke rol in de behandeling van uw kind. Daarnaast bent u welkom bij één van onze workshops over de ontwikkeling van kinderen.
Als ouder speelt u een belangrijke rol in de behandeling van uw kind. Daarnaast bent u welkom bij één van onze workshops over de ontwikkeling van kinderen.
Ouders spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun kind. Een kind spiegelt zich aan ouders, maar heeft tevens ook ouders nodig om gestimuleerd te worden om nieuwe dingen te ondernemen. Een ouder kan soms te beschermend zijn, of soms juist signalen van het kind missen. Er wordt gehandeld vanuit eigen kennis, ervaring en eigen goede bedoelingen.
Tijdens de behandeling vinden wij het belangrijk dat we ouders in het proces betrekken. Bij de allerkleinste kinderen werkt de therapie enkel als ouders onze adviezen en oefeningen toepassen, aangezien het kind te klein is om dit zelfstandig uit te voeren. Ook bestaat er bij deze leeftijdsgroep de mogelijkheid om het ergonomisch dragen van uw kind met een draagdoek of draagzak in te zetten als behandeling, hier kunt u daar meer over lezen.
Hoe ouder het kind wordt, hoe meer verantwoordelijkheid het kind zelf krijgt. Toch blijven ouders altijd betrokken en zijn ouders uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor het uitvoeren van oefeningen thuis en het op komen dagen tijdens de behandelingen (therapietrouw noemen we dat).
Tevens richt de behandeling zich soms specifiek op de ouder zelf, zoals bijvoorbeeld bij de behandeling van de sensorische informatieverwerking. Vaak herkennen ouders vele aspecten die zij in hun kind zien ook terug bij zichzelf. Door hier zelf ook mee aan de slag te gaan, wordt het kind vaak ook weer geholpen.
Naast het betrekken van ouders tijdens de behandeling, geven wij regelmatig ook scholing en workshops voor ouders. Deze vinden plaats bij ons op de praktijk, maar ook bijvoorbeeld tijdens een ouderavond op het kinderdagverblijf of de basisschool. Dit gaat over uiteenlopende onderwerpen met betrekking tot de motorische ontwikkeling. Enkele voorbeelden hiervan zijn: